Spotify SWOT analýza pro 2022: 26 silných a slabých stránek

Spotify je jedničkou v streamování hudby. Tyto a podobné služby přinesly v posledním desetiletí revoluci ve způsobu, jakým lidé poslouchají hudbu, a pokračují v přechodu od fyzických médií k digitálním souborům a streamovacím knihovnám. Spotify využilo tohoto pokračujícího trendu a inovovalo novými způsoby, aby si udrželo náskok před konkurencí.

Zde jsou některé z klíčových silných stránek, slabých stránek, příležitostí a hrozeb, které musí Spotify řešit, aby využila své popularity a podílu na trhu.

Silné stránky

1. Máte silnou pověst značky.

Spotify je lídrem v streamování hudby. Je držitelem většiny aktuálního tržního podílu a nejvyššího počtu předplatitelů streamování hudby na světě díky své dlouhověkosti, stabilitě, širokému výběru hudebního obsahu a také audioknih a podcastů. Dokud se neuklidní a neodliší ostatní konkurenti, Spotify pravděpodobně zůstane králem kopce.

Spotify byla # 1 v streamování hudby a druhá nejuznávanější značka mezi všemi značkami v roce 2019 (Prophet, Statista).

2. Spotify má tu výhodu, že je průkopníkem a má značnou výhodu nad svými konkurenty.

Spotify byl spuštěn na začátku „streamovacích válek“ a etabloval se jako síla, se kterou je třeba počítat. Pokračovala v rozšiřování své hudební knihovny a mezinárodního dosahu na nové trhy. Rané osvojitele pomohly vybudovat si dobrou pověst značky, která se i nadále daří konkurenci, díky jednoduchosti jejího obchodního modelu, rozsáhlé knihovně obsahu včetně podcastů, vysoké kvalitě, uživatelskému rozhraní a vysoké viditelnosti.

Služba Spotify byla spuštěna v roce 2008 a ve druhém a třetím čtvrtletí roku 2022 měla 138 milionů a 144 milionů placených předplatitelů. Pro srovnání, Apple Music byla spuštěna v roce 2015 a její nejnovější data ukazují 72 milionů placených předplatitelů ve druhém čtvrtletí roku 2022 (Spotify).

3. Spotify má rozsáhlou hudební knihovnu.

Spotify nebyl první, kdo uvedl na trh službu streamování hudby, ale rychle získal podíl na trhu v USA, protože to byla streamovací služba nejlepší kvality. Pokud je vaše internetové připojení nespolehlivé, jeho možnosti proměnné kvality streamu jsou užitečné pro nepřerušované streamování. Vynakládá značné částky na hudební licence a v roce 2019 utratilo více než 650 milionů EUR (795,5 milionu USD) na výzkum a vývoj. (Statista)

Spotify nabízí více než 60 milionů skladeb a více než 1,9 milionu titulů podcastů, přičemž každý den je přidáno 40 000 skladeb. Od spuštění Spotify zaplatila držitelům práv 19 miliard eur, tedy zhruba 23,3 miliardy dolarů. (Spotify, SoundGuys)

4. Vaše aplikace patří mezi nejoblíbenější aplikace pro streamování hudby v USA a je k dispozici na většině zařízení.

Posluchači mají přístup k Spotify na různých zařízeních. Mnoho lidí používá mobilní telefon nebo osobní počítač, ale ke službě Spotify lze přistupovat také prostřednictvím herních konzolí, reproduktorů Bluetooth, chytrých hodinek a dalších.

Více než 20% Američanů každý týden poslouchá Spotify. (Statista)

5. Technologie Spotify skvěle zvládá přizpůsobení výběru hudby.

Algoritmus výběru Spotify využíval mobilní strojové učení, umělou inteligenci a technologii pro screening dat k doporučování nových umělců a skladeb na základě vaší předchozí historie poslechu, čímž získal cenný přehled o vašem vkusu a preferencích. Tato algoritmická doporučení také pomáhají uživatelům objevovat nové umělce. Uživatelé si mohou uložit své vlastní seznamy skladeb do svých účtů.

Spotify generuje každý měsíc 16 miliard „objevů“ umělců a posluchači stráví třetinu svého času posloucháním seznamů skladeb vybraných společností Spotify. (Spotify, KommandoTech)

6. Spotify nabízí neuvěřitelně populární seznamy skladeb „Discover Weekly“ a „Release Radar“.

Každé pondělí vám Spotify přináší Discover Weekly, což je 30 nových skladeb, o kterých si jeho technologie myslí, že se vám budou líbit podle toho, co jste poslouchali. Pak vám každý pátek přináší Release Radar, což je soubor písní, o kterých si myslí, že se vám budou líbit, které byly vydány minulý týden. Na konci roku vám přináší „zabalený“ seznam skladeb vašich oblíbených písní roku. Spotify vám umožňuje sdílet seznamy skladeb s přáteli a pozvat přátele k přidání skladeb do seznamů skladeb.

Spotify nemá žádný limit na počet skladeb, které lze přidat do uživatelské knihovny, ale jednotlivé seznamy skladeb jsou omezeny na 10 000 titulů a uživatelé jsou omezeni maximálně 10 000 skladbami až na pěti zařízeních. (Hrana)

7. Struktura cen je jednoduchá a snadno se zadává.

Vstupní úroveň pro uživatele Spotify je zdarma, což je typické pro mnoho streamovacích služeb. Posluchači, kteří chtějí zážitek bez reklam, mohou přejít na placené předplatné a poté také získat neomezený přístup k celé hudební knihovně, stahování skladeb do místních zařízení a další.

Na začátku roku 2020 měla společnost Spotify po celém světě více než 130 milionů placených předplatitelů (Spotify).

8. Poskytuje přístup „na vyžádání“, který posluchači stále častěji konzumují a očekávají.

Mediální spotřeba se přesunula k modelu na vyžádání. Služby jako Netflix a Hulu posunuly spotřebitele od tradičních kabelových předplatných a vlastnictví disků (jako DVD a Blu-ray) a Spotify udělal to samé pro hudbu (mimo disky CD a MP3). V posledních letech umělci poznali publikum, které streamovací služby zasáhly, a někdy dokonce vydávali svůj obsah výhradně na tyto platformy.

Služby streamování hudby tvoří 80% příjmů z hudby ve Spojených státech a Spotify má 36% podíl na globálním trhu se streamováním hudby. (KommandoTech)

9. Čím více odběratelů máte, tím větší vliv máte na stanovení očekávání posluchačů a formování zážitku ze streamování hudby.

Jelikož jsou uživatelé přidáváni každý den, má Spotify podíl na trhu, který ovlivňuje, jak uživatelé poslouchají hudbu a jaké funkce jsou k dispozici. Tato záviděníhodná pozice lídra na trhu znamená, že mohou pomoci určit, jaké trendy budou populární dále.

Spotify má 320 milionů uživatelů, 144 milionů předplatitelů a 4 miliardy seznamů skladeb na 92 ​​trzích a 55% uživatelské základny tvoří mileniálové. (Spotify, KommandoTech)

Slabé stránky

1. Licenční poplatky vedou k vysokým poplatkům za licenční poplatky pro Spotify.

Kromě vlastních provozních nákladů musí Spotify platit, aby mohl na své platformě prezentovat skladby, a tyto platby se provádějí různým subjektům. Podíl mají i samotní umělci, ale více jich nakonec přejde ke svému labelu, jejich producentům, spisovatelům, držitelům autorských práv a dalším.

V roce 2019 bylo 74,54% příjmů Spotify vynaloženo na platby licenčních poplatků. (Statista)

2. Streamování vyžaduje připojení k internetu.

Jako streamovací služba sdílí základní chybu s ostatními provozujícími podle tohoto modelu: vyžaduje připojení k internetu. Podle definice musí být obsah odněkud „streamován“ a zatímco někteří předplatitelé si mohou stahovat a přehrávat skladby na svých zařízeních, obsah je nejprve nutné stáhnout z knihovny. Pro ty, kteří se nacházejí mimo dosah sítě Wi-Fi, může být streamování problémem.

V roce 2019 mělo přístup k internetu 4,13 miliardy lidí na celém světě, což představuje přibližně 54% světové populace přibližně 7,67 miliardy. (Statista)

3. Je velmi podobný jiným aplikacím pro streamování hudby.

Spotify se v podstatě od jiných podobných služeb příliš neliší. Všichni mají knihovnu obsahu, který zpřístupňují svým uživatelům, kteří za přístup zaplatí určitou částku. Rozdíl je v prémiových funkcích a pověsti značky, a přestože se zdá, že Spotify zvládl recept na loajalitu uživatelů, tento trend se může časem změnit.

Spotify vynaložilo téměř 271,4 milionu dolarů na investice do odvětví podcastů jako bodu diferenciace. (To je letmý pohled)

4. Spotify platí majitelům hudby méně než většina jeho konkurentů.

Platformy pro streamování hudby nabízejí malý zlomek penny pokaždé, když je skladba streamována, což znamená, že k vyrovnání jakékoli podstatné výplaty jsou zapotřebí tisíce streamů. Spotify platí méně než mnoho jeho konkurentů, což způsobuje, že někteří umělci, jako Taylor Swift, stáhli hudbu z platformy.

Amazon Music Unlimited (0,01196 $), Napster (0,01064 $), Tidal (0,00989 $), YouTube Red (0,00802 $), Google Music (0,00551 $), Deezer (0,00436 $) a Amazon Prime (0,00339 $) platí více než Spotify , za 0,00318 USD. (Blog Soundcharts)

5. Neustále zvyšujte své placené předplatné svým posluchačům.

Příjmy z reklamy mohou pokrýt značnou část vašich provozních nákladů, ale Spotify bude prospívat, pouze pokud základna placených odběratelů bude nadále růst. Pro posluchače, kteří si uvědomují náklady, kteří jsou spokojeni s úrovní bezplatného členství, to znamená, že Spotify musí tvrději pracovat na převedení těchto uživatelů nebo na spokojenosti s nižšími příjmy z této části publika.

Každý posluchač Spotify stráví posloucháním v průměru 25 hodin měsíčně a všichni posluchači Spotify kumulativně stráví 40,3 miliardy hodin ročně. (Statista)

Příležitosti

1. Nové trhy jsou připraveny na expanzi.

Spotify již má globální zastoupení a jako mnoho streamovacích společností neustále vyjednává o přístupu do více koutů světa. Nevyužité trhy budou klíčem k vašemu pokračujícímu růstu, protože současné trhy dosáhnou bodu nasycení nebo se náklady na získání nových uživatelů stanou příliš vysoké na udržení ziskových marží.

2. Dalším krokem by mohla být velká investice do streamování videa.

V červenci 2020 začal Spotify experimentovat s video podcasty. Silnější tlak na tuto formu médií by mohl poskytnout zcela novou cestu pro služby a příjmy. Streamování videa je již konkurenčním trhem, ale Spotify se může spolehnout na svou značku a pověst, aby získal přístup k tomuto vyhledávanému místu.

Odhaduje se, že trh se streamováním videa bude v roce 2020 činit 71 237 milionů USD, přičemž penetrace uživatelů bude 14,3% a do roku 2025 dosáhne 29,0%. (Statista)

3. Spotify by mohl i nadále tvrdě tlačit na trh podcastingového trhu.

Spotify má Spotify pro podcastery, který poskytuje analytiky podcasterům na Spotify, marketingové propagační karty, nástroje podcastingu a pokročilé tipy. Podcasty Spotify zaznamenaly v roce 2019 meziroční nárůst poslechu o 200%. (Spotify)

Spotify byla v USA nejoblíbenější aplikací pro poslech podcastů v roce 2020; v USA bylo v roce 2019 asi 88 milionů posluchačů podcastů, přičemž se předpokládalo, že do roku 2023 posluchači překročí 160 milionů. (Statista)

4. Mohli byste navázat partnerství po celém světě a zvýšit počet uživatelů placených předplatných.

Mnoho služeb nabízí partnerství s poskytovateli mobilních telefonů, internetu nebo jiných technologií, obvykle ve formě bezplatného nebo zlevněného přístupu k jejich prémiovým úrovním po omezenou dobu. Spotify již má mimo jiné spojenectví se společnostmi Samsung, Facebook, Xbox, Bouygues Telecom, Magazine Luiza a Vodafone a bylo by dobré pokračovat v utváření těchto aliancí.

V roce 2018 byl Samsung nejpopulárnějším smartphonem na světě s 893 miliony aktivních zařízení a 27% podílem na trhu smartphonů. (Forbes)

5. Doporučení umělců jsou pro Spotify příležitostí ke zvýšení podílu na trhu a loajality zákazníků.

Justin Bieber a Britney Spears schválili Spotify a získala velkou publicitu díky partnerství s Barackem Obamou za účelem vytvoření vlastního osobního seznamu skladeb pro veřejnost, který si bude moci na Spotify užít. Vzhledem k tomu, že technologičtí giganti soutěží se Spotify, nyní by bylo vhodné prosadit prosazování celebrit.

Lze očekávat, že doporučení celebrit zvýší tržby v průměru o 4% a hodnotu akcií o 0,25%. (USA Today)

Hrozby

1. Spotify zatím nevytváří zisk.

Společnost upřednostnila růst před ziskem a rok od roku má ztráty. I když v roce 2019 nakrátko dosáhl zisku v jednom bodě, rok zakončil ztrátou.

Čisté ztráty společnosti Spotify činily v letech 2016 až 539 milionů EUR (660 milionů USD), 1 235 milionů EUR (1 513 milionů USD), 78 milionů EUR (96 milionů USD) a 186 milionů EUR (228 milionů USD). 2019, resp. (Statista)

2. Máte několik konkurentů, z nichž někteří jsou technologičtí giganti.

Jako na každém vysílacím trhu konkurenti přicházejí a odcházejí. Společnosti, které se dříve zaměřovaly na jiné oblasti, vstoupily do prostoru streamování hudby, jako je Apple Music a YouTube Music. Mezi další konkurenty Spotify patří také Pandora, TIDAL, Google Play Music, SoundCloud a Deezer.

Pandora často generuje příjmy více než 15 milionů $ za měsíc, což je nejvíce ze všech hudebních aplikací v obchodě s aplikacemi Apple. (Statista)

3. Probíhají soudní spory o vysílací práva.

Vysílací práva se často mění a oprávnění se mění s každým novým podpisem smlouvy, což může ovlivnit přístup desítek stran. Došlo k velkým sporům o to, kdo smí streamovat Spotify, v závislosti na držiteli autorských práv, hudebním vydavatelství nebo trhu.

4. Někteří umělci kritizovali Spotify a stáhli hudbu z platformy pro platby.

Umělci jako Prince, Neil Young, Taylor Swift, Beck a Radiohead ukončili licenční smlouvy se společností Spotify o výši jejich plateb. To může vést k odporu uživatelů, kteří to i přes své preference pro jiné umělce a funkce Spotify považují za neférové ​​obchodní praktiky.

Spotify licencuje 87% svých titulů od pouhých tří nahrávacích společností: Universal, Sony a Warner Music a Merlin. (LoveMoney)

5. Někteří dávají přednost metodám „staré školy“, jako je například používání místních přehrávacích zařízení.

Někteří uživatelé stále dávají přednost „vlastnění“ hudby nebo jejímu stažení a přehrávání na vyhrazeném hudebním přehrávači. Spotify umožňuje některé funkce, jako je stahování skladeb a podcastů, používat offline, ale pro přístup k těmto médiím stále vyžaduje účet.

V roce 2017 mělo 40% Millennials aktivní předplatné streamování hudby (Statista).

6. Zabezpečení Spotify je pod neustálým útokem.

Spotify má řadu bezpečnostních problémů. Pouze mezi listopadem a prosincem 2020 převzal některé z jeho stránek „Daniel“, který unesl stránky, aby deklaroval svou lásku k Trumpovi a Taylor Swiftové, a stal se obětí operace vycpávání pověření, při které lidé pomocí odcizených hesel získali přístup k uživatelským účtům.

20% z 88 miliard útoků na vycpání pověření v roce 2020 bylo zaměřeno na mediální společnosti a 13% účtů dostupných k prodeji na černém trhu je určeno pro streamovací služby. (Příspěvek ohrožení)

7. Spotify je náchylné k pirátství.

Neomezené je také mediální pirátství a Spotify je jedním z nejvíce pirátských obsahových webů na internetu, hned za YouTube. (Music Business Worldwide) Pokud je hudba pirátská, uživatel poslouchá hudbu mimo licencovaný systém a držitel hudebních práv za toto použití nedostává licenční poplatky. Pokud má platforma vysokou míru pirátství, může to ovlivnit rozhodnutí držitelů práv o povolení přehrávání jejich hudby na Spotify.

Licenční poplatky za přenos představují více než 20% příjmů přijatých držiteli práv. (Hudební byznys po celém světě)

závěr

Spotify je výkonný přehrávač streamování hudby s širokou škálou obsahu a uživatelských funkcí, které podporují obrovské publikum. Problémy týkající se práv na streamování, kompenzace umělců, zabezpečení dat a konkurence by však mohly oslabit jeho pozici lídra v streamování hudby. Vždy existuje hrozba, že další inovace ve spotřebě obsahu by mohla poslat Spotify po 8 stopách. Abyste si udrželi podíl na trhu, musíte se stále zlepšovat a růst.